Celebration of the second partners meeting of the SEAFUEL project in Edinburgh

Celebration of the second partners meeting of the SEAFUEL project in Edinburgh

ITER will host a pilot plant in its facilities for the demonstration and implementation of hydrogen technology on the island.

Representatives from 9 of the 10 project partners arrived in Edinburgh on 27th June for a two day meeting of the SEAFUEL project – an initiative funded by the Interreg Atlantic Area Programme through the European Regional Development Fund (ERDF). The project has a budget of €3,5 million over 36months and seeks to use the renewable resources across the Atlantic Area to power the local transport fleet and support the shift towards a low-carbon economy.

The project, which kicked off 6 months ago aims to demonstrate the feasibility to power local transportation networks using fuels produced by renewable energies and seawater, with no net carbon footprint as promoted by the resource-efficient flagship initiative COM(2010)2020. It will cover technical innovation by a demonstration plant, a framework for policy implementation and a sustainability analysis of production, distribution and usage of hydrogen as an alternative fuel in remote Atlantic regions. The energy required will be provided from renewable resources available across the Atlantic Area such as solar, wind and marine.

The Scottish Malt Whisky Society hosted the first meeting session where a review of all project activities was done, sharing each partner the updates regarding the work package they lead. After lunch, the consortium participated in the Steering Committee meeting.

The New Register House hosted the second meeting session on 29th June. The Scottish Hydrogen Fuel Cell Association, the Scottish Development International, Enagas and H2 Green Power participated in the stakeholders’ event organized within the frame of the second day meeting session declaring their interest in participating in the project.

After the meetings, the consortium went to visit the Hydrogen Office Project installation situated in Levenmouth. Here the partners visited the novel renewable and hydrogen energy system, that uses renewable energy directly when available, whilst storing surplus energy as hydrogen to meet a proportion of the building’s needs during periods when renewables were unable to meet demand. A similar installation will be installed in Tenerife as a pilot plant for the demonstration and implementation of Hydrogen technology in the island.

SEAFUEL project, entitled «Sustainable integration of renewable fuels in local transportation», is led by National University of Ireland Galway, and its partnership includes: Aran Islands Energy Coperative (Ireland); University of Liverpool (United Kingdom); Action Renewables (UK); HyEnergy Consultancy Limited (UK); Logan Energy (UK); Institute of Technology and Renewable Energies of Tenerife (Spain); Tenerife Energy Agency (Spain); The Regional Agency for Energy and Environment of the Autonomous Region of Madeira (Portugal) and the European Hydrogen Association (Belgium).

2019-04-03T15:20:42+01:004 julio, 2018|Renewable Energies|

Celebración de la segunda reunión de socios del proyecto SEAFUEL en Edimburgo

ITER acogerá en sus instalaciones una planta piloto para la demostración e implementación de la tecnología de hidrógeno en la isla.

Representantes de 9 de los 10 socios del proyecto llegaron a Edimburgo el 27 de junio para la reunión de dos días del proyecto SEAFUEL, un proyecto financiado por el Programa Interreg Espacio Atlántico a través del Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER). El proyecto tiene un presupuesto de € 3,5 millones durante 36 meses y busca utilizar los recursos renovables del Espacio Atlántico para impulsar la flota de transporte local y apoyar el cambio hacia una economía baja en carbono.

El proyecto, que comenzó hace 6 meses, tiene como objetivo demostrar la viabilidad de impulsar redes locales de transporte basadas en hidrogeno producido con energías renovables y agua de mar. Cubrirá la innovación técnica mediante una planta de piloto de demostración, un marco para la implementación de políticas y un análisis de sostenibilidad de la producción, distribución y uso del hidrógeno como combustible alternativo en regiones atlánticas remotas. La energía requerida se proporcionará a partir de recursos renovables disponibles en toda el área del Atlántico, como la solar, eólica y marina.

La Scottish Malt Whisky Society acogió la primera sesión de la reunión donde se realizó una revisión de todas las actividades del proyecto, compartiendo las actualizaciones de cada socio con respecto al paquete de trabajo que lideran. Después del almuerzo, el consorcio participó en la reunión del Comité Directivo.

The New Register House fue la sede de la segunda sesión de la reunión el 29 de junio. La asociación escocesa de pilas de combustible de hidrogeno, Scottish Development International, Enagas y H2 Green Power, que participaron en el evento organizado con los grupos de interés durante el segundo día de reunión, declararon su interés en participar en el proyecto.

Después de las reuniones, el consorcio visitó la instalación del proyecto Hydrogen Office ubicado en Levenmouth en donde los socios pudieron visitaron el novedoso sistema de energía renovable e hidrógeno similar al que se instalará en Tenerife como planta piloto para la demostración e implementación de la tecnología de hidrógeno en la isla.

El proyecto SEAFUEL, Integración sostenible de combustibles renovables en el transporte local, está liderado por la Universidad Nacional de Irlanda en Galway, y su partenariado está formado por: Comharchumann Fuinnimh Oileáin Árann Teoranta; de Reino Unido, la Universidad de Liverpool, Action Renewables, HyEnergy Consultancy Limited y Logan Energy; de España, el Instituto Tecnológico y de Energías Renovables y la Agencia Insular de Energía de Tenerife; de Portugal, la Agencia Regional de Energía de Madeira; y de Bélgica, la Asociación Europea de Hidrógeno.

2018-07-06T09:05:32+01:004 julio, 2018|Energías Renovables|
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